RITMO BISONTE - BisonteTEAM ®

RITMO BISONTE - BisonteTEAM ®
Si vas massa ràpid i et canses aviat, o vas massa lent i perds el ritme.... és que encara no coneixes el ritmo bisonte, el que et durà lluny i no et cansarà. Visca el RITMO BISONTE!!!!!!!
20.03.2006

MARATHON OPEN ESPANYA XC OPEN DE BARCELONA COPA CATALANA OPEN ESPANYA XCM
COPA GIRONINA GP DE LA SELVA OPEN GRAN FONS CICLOCROSS BREVET 24H 29" CICLOTURISME
RAMÓN EL RODAMÓN REMEMBER STRAVA

dimecres, de juliol 09, 2008

PROJECTE PRISCILLA
by Charlie!


El Projecte Priscilla neix de les ments inquietes d’Espaibici amb objectiu clar; crear la millor bicicleta possible per poder participar a la Titan Desert’08 amb garanties d'èxit reals per ocupar les primeres posicions. La renúncia per motius personals del qui havia de ser el corredor poques hores abans de començar la proba, l’arribada de materials a darrera hora sense poder ser rodats i l’inexistent temps d’adaptació del nou corredor que es va trobar pedalant pel desert quan 24h abans ni s’imaginava estar allí, van fer que el projecte arribés a la seva fi sense haver pogut demostrar el seu autèntic potencial. Quan es va acabar la Titan Desert el Projecte Priscilla va quedar aparcat davant del desànim i decepció del seu principal ideòleg, el David Casalprim.

Així la Priscilla va estar una temporada acumulant pols, però Espaibici és una botiga especial on hi passen coses especials i de mica en mica es van tornar a encendre les ganes de tirar endavant el Projecte Priscilla, el Miguel Santalices amb el seu esperit motivador va tindre bona part de la culpa.

I és d'aquesta manera com tinc el privilegi de que la Priscilla caigui a les meves mans uns quants dies amb l'objectiu de veure si la bicicleta funciona o simplement és un cúmul d'idees teòriques que uns il·luminats li han donat forma de bicicleta. La suma d'opinions faran veure si el Projecte Priscilla continua endavant, de moment els possibles objectius proposats pel 2009 són immillorables; Cape Epic, Titan Desert i una altra encara per confirmar.

Què és el que fa tant especial la Priscilla?
La Priscilla és una bicicleta (oh!) i encara que dir això ara sembli una tonteria, és molt important tenir-ho clar, perquè no s’ha volgut reinventar el concepte bicicleta, sinó aportar solucions tècniques diferents i innovadores amb l’objectiu de poder seguir pedalant amb millors condicions.

Aquestes són els trets diferencials de la Priscilla;

-> Rodes de 29”: Quan fa pocs anys semblava que les rodes de 26" passarien a la història i serien relíquies del passat davant les rodes de 29", a dia d'avui aquestes no han tingut ni l'acceptació ni la implantació esperada. Personalment de rodes de 29" només n'he vistes a les curses de 24H i que formen part d'un concepte molt nord-americà (allí si que han tingut molt èxit) que lliga les rodes de 29" amb el singlespeed, la forquilla rígida i una estètica força alternativa. Fora d'aquest context les rodes de 29" es podria dir que no existeixen, fins i tot hi ha veus de que arriba una nova tendència de rodes de 27,5", així doncs, perquè es va triar aquest tipus de rodes en principi "inútils"?
La Titan Desert és una cursa molt rodadora per terrenys pedregosos i la teoria diu que quan una roda és més gran, un cop embalada, roda molt més fàcilment i costa menys esforç mantenir la velocitat a més que un angle d’atac més suau sobre els obstacle del terreny fa que els superi millor. Aquest tipus de roda té més avantatges però també té inconvenients, els dos més destacables són un augment de pes ja que la roda és un 10% més gran (encara que aquest desavantatge podria quedar compensat amb el menor esforç que cal per mantenir la velocitat) i bàsicament que la bicicleta perd capacitat de maniobrabilitat de gir, cosa que en la Titan Desert no és important perquè no hi ha ni trialeres ni senders revirats.

-> Rohloff SPEEDHUB 500/14: El Rohloff és un canvi de marxes de 14 velocitats integrat dintre de la boxa del darrera, alliberant la bicicleta de la transmissió convencional que tots coneixem de per una banda plats i desviadors de plats, per l’altra pinyons i desviador de pinyons units per una cadena i accionats per dos polsadors al manillar.
El Roloff simplifica tot això amb un sol plat, un pinyó, una cadena i una maneta rotatòria al manillar, ja que la desmultiplicació de marxes es fa mitjançant un complex sistema estanc i banyat amb oli d'engranatges dintre de la boxa. Segons el fabricant, l'únic manteniment que cal fer és cada 5.000km canviar l'oli amb una simple operació. El risc d’avaries i desgast es redueix dràsticament, la cadena sempre va recte desgastant-se mínimament igual que el plat i el pinyó i desapareixen les parts mòbils dels desviadors de plats i pinyons a més de la desaparició de la maneta de plats fonts de possibles ruptures per cops. En certa manera el concepte de canvi de marxes és semblant al d’un cotxe automàtic, no cal preocupar-se de quina marxa portes, sinó de què necessites, més o menys reducció a mes de poder canviar de marxa amb la bicicleta parada i a la marxa que vulguis amb un sol gir de canell.
A l’igual de les rodes de 29”, aquest sistema de transmissió és poc conegut i utilitzat, però té gran acceptació entre aventurers cicloturistes que volen tindre un canvi a proba de bombes que no doni problemes i kamikazes que no volen veure saltar la cadena i poder canviar a l'instant de marxa sense haver de pedalar. Els punts febles d’aquest sistema és que en el més que improbable cas de que s’espatlli només el pot reparar Rohloff a fàbrica, pels més puristes que un sistema d’engranatges no és tant eficient com una cadena i el més important, l’excés de pes que aporta a la bicicleta i a més concentrat en la roda del darrera. Per fer-nos una idea, el model que porta la Priscilla (SPEEDHUB 500/14) pesa uns 500g més que una transmissió Shimano XT.
Algú dirà que només tindre 14 marxes és un problema davant de les 27 d’una transmissió standard (3 plats x 9 pinyons), però en realitat de les 27 si treiem les repetides i les impossibles o poc funcionals (per exemple portar plat gran i pinyó gran), no crec que quedin gaires més que les 14 que ofereix el Rohloff.

-> Plat Rotor Q-Ring: Per complementar la transmissió, l’únic plat que utilitza la Priscilla és un Rotor Q-Ring de 38 dents que té la propietat de ser ovalat i permet canviar l’angle d’atac plat/biela amb uns cargols. Res a veure amb els plats Biopace ovalats que Shimano va popularitzar als anys 90 que eren això, simplement ovalats. Rotor porta anys estudiant-los i la teoria diu que aquest desfase entre la biela i la posició del plat augmenta el rendiment i l’eficàcia de la pedalada.

-> Quadre Amaro "Espaibici": Tot i que el Rohloff es pot muntar en un quadre convencional (de totes maneres el fabricant aconsella muntar-ho amb un quadre amb pletines en comptes de punteres), les rodes de 29” si necessiten un quadre especial adaptat a les mides, posar rodes de 29” en una bicicleta de 26” la faria ingovernable.
Per unir totes aquestes delicatessens calia un quadre a l'alçada de qualitat i tecnologia, el triat va ser un quadre Amaro de titani fet a mida per a l'ocasió, concretament amb tuberia de titani de grau 9 aeroespacial (Al3 - 2,5v) de doble conificat. Gravat en el tub horitzontal hi ha el nom d'Espaibici i d'Amaro, que a més de ser la signatura d'una obra d'art, demostra que es podria haver alleugerit una mica més rebaixant els tubs, en aquest cas s'ha preferit la fiabilitat a la lleugeresa.

-> Forquilla German:a GA-FORCE KILO 29": Fa temps enrere ja havia tingut la ocasió de provar una forquilla German:a per a rodes de 26" i em vaig emportar una gran sensació. Possiblement és el que a primera vista més crida l'atenció de la bicicleta, la seva estètica espectacular no deixa indiferent a ningú. El seu funcionament es basa amb el concepte de paral.lelogram deformable, que juntament amb un amortidor d'aire fa que tingui una sensibilitat i un tacte exquisits, a més d'una rigidesa lateral tremenda. Els seus exactes 80mm de recorregut poden semblar insuficients, però amb aquest sistema de paral.lelogram són quasi tots reals, potser es queda una mica curta en capacitat d'absorció de grans impactes. La seva construcció és d'alta qualitat amb tots els rodaments segellats i les ampolles buides de carbono, amb un pes espectacular, la versió de 29" (més gran que les normals) pesa poc més d'1kg, poques forquilles poden presumir d'aquest pes.

Per acabar de completar el muntatge, s'han utilitzat pneumàtics Schwalbe, radis Sapim, fundes Nokon, seient Duopower i components Shimano XTR.

Galeria de fotos [+]

En marxa!!!
Tota aquesta teoria la vaig poder posar en pràctica durant dues setmanes, rodant per Collserola entre setmana, durant el cap de setmana també per Collserola buscant torres de vigilància d'incendis, per les muntanyes de la Vall de Ribes de Freser i a les 24H de Madrid i el resultat va ser.... en breu hi haurà un nou post, de moment una foto que demostra que la Priscilla és més que una gran rodadora, també s'atreveix amb les muntanyes!

Etiquetes de comentaris:

l